Tražilica
10. svibnja 2005.
Home
Aktualnosti
Vijesti
Crna kronika
Sport
Scena
Kultura
Gospodarstvo
Zanimljivosti
Regije
Free Time
Kompas
Događanja
Kino
TV Vodič
Vrijeme
Lifestyle
Nedjeljni Večernji
Cosmopolis
Život
Gastroteka
Savjetnik
Igre&snovi
NOVO
Newsletter
Vijesti bez slika
 Nedjeljni Večernji list   Savjetnik   
19.03.2005 11:48
HRKANJE može stvoriti buku od 85 dB, jednaku onoj u gradskom prometu
Stop grmljavini iz spavaće sobe
Autor TOMISLAV OHAREK
Milijarde ljudi diljem svijeta svake su noći suočene s nesnosnom bukom, podjednako oni koji žive u blizini zračnih luka, kao i oni na izoliranim mjestima. Prema nedavno objavljenoj studiji britanskog sveučilišta Surrey, iako ni žene nisu "cijepljene" protiv hrkanja, u odnosu na svoje muške partnere one mnogo više pate od izlaganja noćnom piljenju, zbog čega u prosjeku tjedno gube oko pet sati sna.

Buka i do 85 dB
Kad je čovjek budan, napeti su mišići u mekom nepcu i korijenu jezika pa je cijev dišnih putova maksimalno otvorena za protok zraka. Napetost tih mišića u snu popusti i stoga se meko nepce spušta prema jeziku, koji također gubi napetost te pada prema stražnjoj stijenci ždrijela. Zato se, a posebno pri spavanju na leđima, cijev gornjih dišnih putova pretvara u usku pukotinu pa pri disanju nastaje hrkanje. Nije poznato zašto, ali hrkači sebe ne čuju iako buka pri hrkanju može iznositi i do 85 dB, što je jednako buci gradskog prometa unutar automobila! Hrkanje dodatno pogoršavaju konzumiranje alkohola, pretjerana debljina i uporaba lijekova za spavanje i smirenje.

Prema statistikama, u dobi od 30 godina hrče pet posto žena i dvadeset posto muškaraca. Sa 60 godina taj postotak za oba spola iznosi između 40 i 50 posto. Problem je to veći što ljudi 37 posto vremena provedena spavajući leže na leđima, što je ujedno najgori položaj za hrkače. Hrkanje je opasno jer se, ako dođe do potpunog zatvaranja dišne cijevi, disanje može prekinuti na deset ili više sekundi. Da bi nadoknadilo manjak kisika, srce počinje brže raditi te se podiže krvni tlak, što tijekom niza godina može izazvati moždani ili srčani udar. Zbog učestala manjka kisika tijekom sna hrkači se često bude pospani i umorni. Hrkanje se najlakše može smanjiti mršavljenjem, izbjegavanjem alkohola prije spavanja. Čuda čini i spavanje na boku te stavljanje pod glavu ne previsoka jastuka.

Udlage protiv hrkanja
Hrkanje se može smanjiti i operacijom, no sve je popularnije korištenje ortodontskih aparata koji čvrsto drže donju čeljust i ne dopuštaju joj da se opusti. Takav "lijek" protiv hrkanja jedina u Hrvatskoj nudi stomatološka ordinacija jedne doktorice stomatologije u Zagrebu. Jedan od mojih pacijenata bio je na operaciji kako bi manje hrkao, no to se smanjilo tek oko 10 posto. Udlage protiv hrkanja vrlo su učinkovite, a kako je bitan komfor pacijenta, ugodne su za nošenje. Udlage funkcioniraju tako što se donji zubi tijekom spavanja drže preko gornjih, u položaju u kojem je mnogo teže hrkati kazala je za Nedjeljni Večernjak doktorica stomatologije dodavši da udlage protiv hrkanja stoje od 2500 do 3000 kuna.

Jedini uvjet za njihovo korištenje jesu zdravi ili sanirani zubi te da ljudi koji bi ih rabili nisu potpuno bezubi. To je pak važno zato što se udlage izrađuju prema odljevu zuba pa ih nema smisla naručivati slijede li veći stomatološki zahvati. Udlage imaju gotovo neograničen vijek trajanja, odnosno sve dok se ne promijeni stanje zuba. Relativna kontraindikacija za uporabu udlaga protiv hrkanja mogu biti problemi s čeljusnim zglobom, no tada prije korištenja udlage doktorica stomatologije  preporučuje druge vrste terapije kako bi se ti problemi otklonili. Sve informacije o udlagama koje bi mogle spasiti život, a i pokoji brak, mogu se dobiti od doktorica stomatologije direktno.


 
Ostale vijesti
  'Vekerica' puzzle
  Smola iz parketa uzrokuje bolesti
  Škola kompjutora za nezaposlene
  Zmijski ugriz na biciklu spriječite servisom
  Nanočistoća traje 12 mjeseci
  Neka svaka soba ima svoju boju
  Okrugle police
Prijava
Korisničko ime
Lozinka
Registrirajte se!
Zaboravili ste lozinku?
Impresum Opći uvjeti korištenja Feedback Kontakt